Bokashi – funkar det?

image

Bokashin har fermenterat i två veckor i sin lufttäta hink och nu var det dags att öppna och se vad som hade hänt. Precis som väntat såg det helt oförändrat ut, alla matrester var sig lika. Små tussar av vitt mögel täckte ytan, det ska tydligen vara ett gott tecken. Doften från hinken var tydligt syrlig och inte alls oangenäm. Jag tömde hinken i en grävd ränna i en av odlingsbänkarna.

image

Därefter täckte jag över med jord. Nu är det bara att vänta några veckor så ska tydligen alla matrester omvandlas till prima matjord. Vi kan säga så här: Det vill jag se innan jag tror det. Spännande värre, om två veckor ska jag gräva ett hål och kolla läget!

Kommentera

