Skärmvägg för soptunnorna

image

Här står våra soptunnor alla dagar förutom varannan torsdag när det är tömning och de rullas ut på trottoaren. Det är väldigt öppet på den här delen av tomten, inga vrår där man kan glömma tunnorna, därför fick det bli en skärm i form av en dansk spaljé. Hörnstolparna är gjorda av fyra smala läkt som är hopfogade med klossar.

image

På egna kortsidan har jag planterat en fembladig akebia, en söt klätterväxt som har visat sig mer robust än jag trodde utifrån hennes exotiska utseende. På andra sidan, mot vägen, törs jag inte planera något vedartat eftersom plogkarmen brukar hamna just där på vintern. Så där blev det gammal hederlig bergenia.

Bruna tunnan, förresten, där ska man ju lägga matavfall för att försörja alla biogasbussarna som kör runt i stan. Men sedan vi började med bokashi så har jag inte lagt ett enda potatisskal i tunnan. Jag vill ha mitt bioavfall för mig själv, sån är jag!

Kommentera

