Bokashilasagne i tunna 

Min plommonpanik tilltar. Nu testar jag att bygga en jättebokashi i tunna. 

Som tur var hade vi en gammal lövkorg som spruckit och var färdig för återbruk. Jag klipper av botten på korgen för att använda i botten på tunnan. Jag vill ha ett utrymme där vätska kan rinna ner och samlas, separerad från frukten. 

Sedan täcker jag med tidningar för att samla upp lite av det blöta som komma skall. 

Ovanpå det börjar jag varva flis från kompostkvarnen, plommon, äpplen och bokashiströ. 

Ungefär ett halvt kg strö gick åt till denna lasagne som är 100 liter. Nu vet jag ju inte om det blir bra, det kommer givetvis en uppföljning när jag tömmer tunnan.

Jag fyller tunnan ända upp, trampar till med stövlarna (det skulle ni ha sett, det var akrobatik på hög nivå) och fyller på med ännu mer material. Plommon är bra eftersom de är så små och lätt fyller ut hela utrymmet mellan de större äpplena. När tunnan är helt full sätter jag på det täta locket.

Nu återstår bara väntan. Väderprognosen säger varmt väder här i mälardalen framöver så det ska nog funka att ha den utomhus. Om tre veckor öppnar jag locket och tar mig en sniff.

Denna lasagne tänker jag att jag ska tömma i en av våra stora odlingsbänkar när den är slutskördad. 

En reaktion till “Bokashilasagne i tunna 

Kommentera

