Nybörjarens guide till bokashi – fylla hinken

Nyfiken på att börja med bokashi? Bokashi är ett sätt att ta hand om matavfall lokalt, klimatsmart och till glädje för trädgårdens växter. Gödsel, jordförbättring och en go känsla av att dra mitt strå till den globala stacken, det är mina skäl att bokasha.

Matresterna samlas i en behållare. Jag har valt en plastbunke med lock, tror det är en gammal Tupperware. Idag var det morotssoppa på menyn men längre ner i bunken finns bland annat kaffesump, havregrynsgröt och en möglig apelsin. 

Bokashihinken förvaras i ett underskåp. Ungefär en gång om dagen plockar jag ut den för att göda den. Ibland kan det gå två dagar också, det beror på hur mycket matavfall vi producerat och vad avfallet består av. Är det något som luktar, som räkskal, så lägger jag det i hinken direkt.

Just den här hinken håller visst på att bli full. Avfallet innehåller en hel del luft som behöver pressas ur. 

Jag tar den medföljande plattan och trycker till. Några dagar till kommer den här hinken att räcka. Jag vill att hinken är absolut full innan jag ställer undan den för efterjäsning. Ju fullare hink desto mindre luft, dvs syre, som kan förstöra processen. 

Ovanpå det nya lagret av matavfall strör jag ett par matskedar bokashiströ, det är det här som är själva finheten. Istället för att mögla eller ruttna så syras avfallet av särskilda mikroorganismer. Villkoren för att mikroorganismerna ska jobba är att det är syrefri miljö och lagom temperatur, dvs rumstemperatur. 1 kg strö kostar runt 70 kronor och räcker för vår familj i två-tre månader.

I nästa inlägg kommer det att handla om vad som händer när hinken är full. Vilken cliffhanger!

Kommentera

