Bokashilasagne i tunna – uppföljning

För några veckor sedan lade jag ihop en gigantisk bokashi i en 100 liters tunna. Nu var det dags att tömma den. 

Doften var syrlig och riktigt trevlig. Jag gissar på att de animaliska inslagen i köksbokashin gör att dess doft blir mustigare och ärligt talat mindre angenäm. Här är ju en ren kolhydratbokashi utan vare sig animalier eller fett.

Närbild på plommon, äpplen och flis i skön harmoni.

När tunnan var nästan tom tippade jag ut bottensatsen i skottkärran. Det var rätt mycket vätska. Tur att jag hade bottnat tunnan med ett galler så den mesta vätskan hölls separerad. Denna cocktail tömde jag ner i odlingsbädden tillsammans med allt det andra. 

Här visar Teo hur bokashin lades i en ränna i odlingslådan och täcktes med lite blast och annat. Sedan skyfflade jag över rejält med jord. Nu tänker jag att blasten snabbt ska brytas ner när den får närkontakt med alla mikroorganismerna. 

Slutsats från uppföljningen: Det här gick jättebra. Direkt när tunnan var tömd satte jag en ny lasagne. Bättre betyg går ju inte att ge. 

Kommentera

