Veckans utmaning: Utkorgar

Fenomenal öppningsutmaning: Skapa utkorgar. Det här är en gren där jag redan har en del poäng. Tänker t ex på systemet för återvinning som jag är väldigt nöjd med. 

Men här finns det självklart mer att göra. Bara efter några minuters funderande hade jag kommit på en förbättring. 

Utsorteringen av urvuxna kläder löser vi genom att inte skicka tillbaka nytvättade kläder till barnens rum utan samla dem i en garderob i vårt sovrum (där vi hänger och viker tvätten).Direkt när jag ser att ett plagg behöver ”försvinna” noterar jag det i hjärnbanken. Sedan lägger jag beslag på plagget direkt efter tvätt och lägger det i en hög i nämnda garderob. Här finns som synes utrymme för förbättring. 

Nikes kläder går oftast till yngre kusinen. Hugos kläder går oftast till Teo, förstås, med mellanlagring i källaren. Teos kläder skänker vi bort. För alla barn gäller dessutom att de allra finaste och mest minnesvärda kläderna arkiveras i källaren. Våra egna kläder skänks eller slängs (eller blir till pyssel) beroende på skick. Jag behöver alltså fyra fraktioner:

  • Till Lilly 
  • Till Teo
  • Skänkes
  • Arkiveras

Det enklaste måste vara papperspåsar. Två påsar fick plats på mittenhyllan. De övriga två (modell större) hamnar högst upp i garderoben. Om jag köper något som kommer i en sån här praktisk låg papperskasse ska jag ta den i bruk i garderoben omedelbart. 

Varje påse märks med destination. Jag la in en penna i garderoben också, så att jag kan märka upp de nya papperspåsar som ersätter de påsar som åkt iväg. (Ja, så lat är jag, att påsarna aldrig skulle bli märkta om inte pennan låg på plats!)

När jag ändå var igång skapade jag en ny fraktion i återvinningsskåpet: Farligt avfall. Där hamnar nagellack, mediciner och annat som behöver specialbehandling.

Återvinningen i köket har jag full koll på. Kartong, plast och restavfall (mest blöjor) ryms under diskbänken. Metall och bokashikompost under diskhon vid spisen. Glas och tidningar samlar vi längst ner i skafferiet.

Två nya punkter kom upp under arbetet. De åker upp på att göra-listan:

  • Skaffa en papperskorg till Hugos rum
  • Ordna med arkivering av viktiga kvitton, som ofta hamnar på en bänk i köket
2 reaktioner till “Veckans utmaning: Utkorgar

Kommentera

