Kampen mot tomtgränsen 

Det finns ingenting på vår tomt som stört mig så mycket och så länge som tomtgränsen åt norr. Det är som ett feng shui-energi-slukhål där alla goda krafter bara rusar ut ur trädgården. För två år sedan fick jag nog och marktäckte hela området med markduk och flis från kompostkvarnen. 

Jag rycker bort markduken

Tidigare var det en (o)gräsmatta, efter två säsonger under duk är det bara den feta lerjorden kvar. 

Nu har jag bestämt mig för hur det ska bli: Stenplattor under stängslet för att kunna klippa och hålla efter där. Innanför blir det en tujahäck som jag tänkte beställa för hemleverans. Alla befintliga växter måste flyttas så att häcken får plats. Ett trädgårdsprojekt! Löv it!

Och apropå flis: Det är inte bara jag som älskar detta luftiga material. På bokashi.se får vi lära oss att bokashi-mikroorganismerna älskar lignin. Nu kommer de senaste två säsongernas flis att få gotta sig tillsammans med vinterns bokashijord. Jämför färgen på jorden på den första bilden och den andra, så ser man vilken nytta organiskt material gör…

Kommentera

