20 meter bokashi 

Det ska planteras en häck. Jag har grävt ett dike ända ner till den ljusgrå alven. Jorden är lerig och kompakt, kommer upp i stora kokor som måste slås sönder med grepen. 

I garaget väntar en skatt: Hela vinterns matavfall i form av två 100-literstunnor med bokashi. Två månaders avfall i varje tunna, varvat med gammal jord från förra årets alla pelargoner. 

Doften slår emot mig, syrlig och mustig. Fuljorden har gjort sitt jobb, innehållet i tunnan är fuktigt som en väl urvriden disktrasa. Innehållet går lätt att identifiera. Äggskal, avokadoskal och hushållspapper, grötiga rester av vinterns måltider. Jag återupplever julen med rödkål, kålrotsskal och spjäll.

Jag sprider ut bokashin i diket. Det blir ett ungefär fem centimeter tjockt lager. Önskar att jag hade mer, men så är det väl alltid med organiskt material. 

Välter i ungefär lika mycket lerjord och blandar om. Nästa steg är att täcka med traditionell trädgårdskompost och mer lerjord. Nu kan jag nog beställa häckplantorna! 

Det här är tomtens norrvägg och här ska det bli en kompakt vintergrön tujahäck. Framför häcken blir det en blandplantering med buskar och perenner. På den här delen av tomten har vi också alla bärbuskar. Tack vare häcken och söderläget blir det ett gynnsamt lokalklimat som bör ge tidigare och större bärskördar. 

Kommentera

