Förberedelser för idegranarnas ankomst

Vi går i väntans tider här, snart kommer nämligen idegransplantorna som jag beställt. Det är precis som att vänta barn, man fixar sängplats och mat åt de små. Kroppen värker av ansträngningen (i det här fallet: grävandet). 

Diket som jag grävde för några veckor sedan fyllde jag igen med en blandning av bokashi, vanlig trädgårdskompost, lite kogödsel på säck samt den befintliga lerjorden. En täckväv (typ filt, inte den fransiga sorten) lades över diket. Jag mätte ut avståndet mellan plantorna (30 cm) och markerade med skolkrita på väven.  Satte grillpinnar som markering och lyfte sedan undan väven.

Sedan grävde jag ett hål för varje grillpinne. Klippte kryss i väven och lade tillbaka den ovanpå.

Tanken är att när plantorna väl kommer från Holland ska det gå geschwint att bara vattna i hålen, ploppa ner idegranarna och fylla upp med jord från sidorna av hålen. Den uppgrävda jorden är orsaken till att väven ser lite bullig ut mot stenläggningen, det kommer att bli plattare sedan. Jag har även beställt en droppslang som ska läggas under väven och hålla plantorna lagom fuktiga i sommar. 

Det här kalaset kostar oss ungefär 16 000 kr totalt (för knappt 30 meter häck) plus en öm rygg, så det får helt enkelt lov att bli bra! 

En reaktion till “Förberedelser för idegranarnas ankomst

Kommentera

