Idegran i långa rader

Så kom äntligen leveransen av idegran. 100 plantor nogsamt packade på två pallar. 

Grönt och frodigt barrverk (säger man så? Lövverk, barrverk?) Ock varje rotklump packad i en skyddande nätpåse med sand. 

Det var bara att börja kånka. Varje planta befriades från sin nätpåse och stoppades ner i ett i förväg grävt hål. 

Här har jag kommit ungefär halvvägs längs tomtgränsen. Det fina med nätpåsarna var att de innehöll mycket sand. Det finns alltid användning för lite sand, särskilt så här på våren. Den sand som föll av när jag drog av nätet kunde jag ju använda till toppdress av gräsmattan! 

Vilken flax, toppdress på köpet!

Jag spred ut sanden på gräsmattan och räfsade ut den. Men det var ju inte det som var grejen här, utan häcken. 

Kvällssolen sänker sig över trädgården och häcken är färdigplanterad. Längs hela häcken ligger en droppbevattning som jag tänker köra ett par gånger i veckan. 

Nu satte jag plantorna med 30 cm mellanrum och det innebär att det blev ca femton plantor över. Vilket lyxproblem att ha lite idegransrester att leka med!

Kommentera

