Virkad ampel

Egentligen är det väl inte en virkad ampel, utan en ampel knuten av luftmask-trådar. 

Fem stycken ca 110 cm långa luftmasktrådar blir en ampel för en liten kruka. Jag trär alla trådar genom en gardinring av plast. Trådarna knyts ihop med sig själva, med grannen och därefter med sig själva igen. Alla trådar knyts ihop och bildar botten. Jag väljer en lätt kruka, en i tunn plast, eftersom jorden och växten väger en del. 

Det här var ett jätteenkelt pyssel, finns ingen anledning att någonsin köpa en ampel igen. Nästa gång jag gör en ampel ska jag inte vara så snål med längden på snörena.  Runt 170 cm tror jag man ska ha för att ampeln ska hänga lagom långt ner i fönstret. Nu fick jag lov att skarva med en förlängning ovanför ringen. 

Kommentera

