Ny placering av odlingslådor

De två stickling-lådorna som stod vid tomtgränsen fick maka på sig för den nya häcken.

Nu har de fått en ny placering, i den omöjliga lilla slänten mitt på tomten. I den här slänten har robotklipparen Shaun kört fast oräkneliga gånger. Nu ska han inte köra här mer, för nu ska här odlas i lådor. 

Jag grävde helt enkelt ut och gjorde plats för lådorna. En del av jorden som fanns under grässvålen lade jag tillbaka i lådorna, blandad med bokashi, vanlig kompost, kogödsel och lite lövkompost som jag haft i säckar. Men konstigt nog blev det en massa jord kvar. Är inte det märkligt, när man tagit bort grässvålen (som säkert är fem cm tjock) och dessutom bygger upp jordmängden med hjälp av lådor, så blir det ändå jord över. Var kom den ifrån, liksom? 

Som tur var hade jag satt igång ett annat grävprojekt parallellt, där jorden kunde dumpas. Återkommer till det! 

Här har jag i alla fall planterat grönkål, svartkål, persilja, rödbetor och sockerärter. Efter många års planterande vet man vad som går åt och inte. Sallat äter vi inte upp, inte heller rädisor eller asiatiska blad. Bättre att satsa allt krut på favoriterna! 

Kommentera

