Gödsla gräsmattan utan regn

Det står ju på förpackningen att man kan gödsla med Algomin även i solsken. Det som de inte upplyser om är att kornen ligger på gräset och pulvriseras, det vita pulvret fastnar på skorna, dras in och hamnat till slut överallt i hemmet. 

Det skulle ju regna, rejält till och med, när jag tog ut min strollervagn. Dosering 6, precis som vanligt. Men vädergudarna hade nog inte sett vädret just den här dagen. Det kom ju inget regn. 

Ett bra tag jobbade jag på med ett konstgjort regn genom att använda duschfunktionen på vattenslangen. Det hände ingenting. Betänk nu att vi har över 600 kvadratmeter gräsmatta. Här krävs en metod som fungerar. Lösningen visade sig vara: Koncentrerad stråle från vattenslangen. En långsam promenad över gräsmattan, flytta strålen en bit i taget. Kornen, som blivit porösa av daggen och duschandet, löstes upp och försvann direkt. 

Nästa år ska jag inte lita på väderprognosen som lovar regn, utan vänta tills skyfallet faktiskt kommer. Och så vet jag att den koncentrerade strålen räddar mig i värsta fall. 

Kommentera

