Bästa storkoket

Bästa storkoket är inte ens ett kok, utan en ugnsrätt: Delizie!

Färska lasagneplattor, hyvlad squash, hyvlad ost och skivad kokt skinka rullas ihop till rullar. Varje rulle delad i tre stubbar som ställs tätt i en långpanna.

Över härligheten hälls rejält med grädde och tomatsås, som hettats upp tillsammans i en kastrull. Strö över lite gammal ost. Gratinera i ugn i ca 30 min. Yum!

Gammal ost, förresten, det är ju en resurs. Alla gamla ostkanter som blivit över i ostkupan fryser jag in och sparar till nästa gång något ska gratineras.

Jag vet inte om det bara är i vår butik som den kokta skinkan ofta säljs till halva priset på grund av kort datum? Jag skulle inte köpa en charkuteriprodukt på sista förbrukningsdag för att äta den utan uppvärmning. Genom att laga skinkan i ugn känns det helt ok och dessutom klimatsmart. Är det något jag ogillar så är det att se kött förfaras.

Kommentera

