En skänk från ovan

Jag gick ut en kväll för att rensa i mina nysådda odlingslådor. De fick ju nyligen flytta från sin gamla plats till den omöjliga slänten mitt på tomten. Luften var fylld av fågelsång, det hade nyligen regnat så jorden var mjuk och härlig. Syrendoften kom i stråk från skämshörnet bakom skjulet. Med andra ord, allt var upplagt för en lugn stund med handkultivatorn.

Jag lyfter på fiberduken och väntar mig att få se späda plantor av kål i fina rader. Snacka om överraskning: Hela lådan är full av sparris. Vilket välkommet ogräs! 

När jag anlade odlingsbäddarna tog jag jorden som blev över från slänten och blandade ut med kompost och bokashi. Och vad växer precis ovanför slänten, om inte tant Dagnys sparrisplantor. Jorden var alltså pepprad med sparrisfrön. När fröna kommit i god jord grodde de förstås. 

Det här kunde inte ha kommit lägligare. Vi har precis börjat fundera på en odlingsbänk för perenner. Jag räddade ungefär 30 frösådda sparrisplantor och flyttade dem till perennbänken. Vilken grej!

I bänken växer redan förra årets plantor. När man betraktar ung sparris lite från sidan så känner man sig som en miniatyrmänniska i en sällsam skog. 

Kommentera

