Det stora växtpusslet del 1: Perenninventering

Vi är inne på åttonde året med vår trädgård. De första åren arbetade jag enligt principen ”Köp nåt fint och sätt ner det där det får plats”. Det innebär att vi nu har ett gäng rabatter med lite blandade växter som inte alltid är varandras bästa sällskap. Det förstås, ibland lyckas man träffa rätt i blindo. Lammörat verkar t ex trivas fint med sin gräskompis.

Nu är det dags att lägga det stora växtpusslet, dvs försöka hitta fina kombinationer av växter som gör varandra rättvisa. Jag kommer därför att inventera alla rabatter utifrån ungefär följande:

  • Namn på svenska och latin
  • Höjd och utbredning
  • Blommans färg och blomningstid
  • Krav på växtplatsen
  • Verkar den trivas? Verkar den sprida sig?
  • Lämpliga sällskap

Det här blir ett litet detektivarbete eftersom jag inte riktigt har koll på alla växter i rabatterna. Någon kallar jag ”Mormors-krysantemum”, en annan ”Silvergräs” vilket knappast är de vetenskapliga namnen.

Jag ska ta en rabatt i taget nu framöver, ska bli kul att få lite koll!

Kommentera

